Teacher training and hybrid education to shorten the digital divide in rural contexts
DOI:
https://doi.org/10.32870/punto.v1i17.174Keywords:
Rural teacher, flexible educational model “Escuela nueva”, digital divide, hybrid educationAbstract
The article intends to expose the problem of rural teacher training in relation to the digital gap in rural areas through the documentary review technique. After the analysis of the articles, four categories are identified in relation to the object of study, which are the digital gap and the reality of the rural teacher; the teacher training in rural contexts; the flexible model in rural areas, with the Escuela Nueva, and a hybrid education for teacher training. The reviewed literature evidences the reality of educational quality in the urban and rural contexts of Colombia and reveals that the digital gap directly impacts the educational gap. This demonstrates the need to generate specialized training for rural education and the urgency of developing digital skills. By developing both elements, a hybrid education mediated by technologies and the transformation of educational quality will be promoted, with which it will be possible to shorten the existing gaps.
References
Anaya-Figueroa, T., Montalvo Castro, J., Calderón, A. I., & Arispe Alburqueque, C. (2021). Escuelas rurales en el Perú: Factores que acentúan las brechas digitales en tiempos de pandemia (COVID-19) y recomendaciones para reducirlas. Educación, 30(58), 11-33. https://doi.org/10.18800/educacion.202101.001
Azano, A. P., Brenner, D., Downey, J., Eppley, K., & Schulte, A. K. (2021). Teaching in Rural Places: Thriving in Classrooms, Schools, and Communities (1.a ed.). Routledge. https://doi.org/10.4324/9781003106357
Azano, A. P., & Stewart, T. T. (2015). Exploring Place and Practicing Justice: Preparing Pre-Service Teachers for Success in Rural Schools. Journal of Research in Rural Education. https://www.researchgate.net/publication/331260861_Exploring_Place_and_Practicing_Justice_Preparing_Preservice_Teachers_for_Success_in_Rural_Schools
Baladrón Pazos, A. J., Ruiz, B. C., & Pérez, B. M. (2020). La transformación digital de la docencia universitaria en comunicación durante la crisis de la COVID-19 en España: Una aproximación desde la perspectiva del alumnado. Revista Latina de Comunicación Social, 78. 265-287. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1477
Bautista Macia, M., & Gómez Campo, V. (2017). Calidad docente: Un desafío para la tradición pedagógica en Colombia. Universidad Nacional de Colombia. https://www.compartirpalabramaestra.org/recursos/publicaciones-e-investigaciones/calidad-docente-un-desafio-para-la-tradicion-pedagogica-en-colombia
Bautista-Macia, M., & González, G. (2019). Docencia rural en Colombia: Educar para la paz en medio del conflicto. Fundación Empresa Privada Compartir. https://isbn.cloud/9789585716957/docencia-rural-en-colombia-educar-para-la-paz-en-medio-del-conflicto/
Bermúdez, D. M., Arango, V. D., & Zapata, A. U. (2020). Educación rural y TIC: Una revisión de la literatura académica. Encuentros, 18(2), 42-57. https://doi.org/10.15665/re.v18i02.2195
Bonilla-Mejía, L., Cardona-Sosa, L. M., Londoño-Ortega, E., & Trujillo-Escalante, L. D. (2018, diciembre 26). ¿Quiénes son los docentes en Colombia? Características generales y brechas regionales. Documento de Trabajo sobre Economía Regional y Urbana; No. 276. https://repositorio.banrep.gov.co/handle/20.500.12134/9560
Burbules, N. (2017). Prólogo. En B. Fainholc (Ed.), Una pedagogía virtual en el marco de los estudios culturales (pp. 9-11). UOC. https://pdfcoffee.com/una-pedagogia-virtual-en-el-marco-de-los-estudios-culturales-3-pdf-free.html
Burbules, N., & Callister, T. A. (2001). Educación: Riesgos y promesas de las nuevas tecnologías de la información. Granica. http://www.terras.edu.ar/biblioteca/3/EEDU_Burbules-Callister_Unidad_3.pdf
Cadavid Rojas, A. M. (2021). Las guías de aprendizaje: El currículo que se define para la escuela primaria rural desde el modelo Escuela Nueva en Colombia. Tendencias Pedagógicas, 37, 18-30. https://doi.org/10.15366/tp2021.37.003
Carrillo, S. (2020). La Segregación Escolar en América Latina. ¿Qué se Estudia y Cómo se Investiga? REICE: Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 345-362.
Castro, J. F., Glewwe, P., & Montero, R. (2019). Work With What You’ve Got: Improving Teachers’ Pedagogical Skills at Scale in Rural Peru. Working Papers, 158. 1-65. https://ideas.repec.org//p/apc/wpaper/158.html
Chaparro-Mendivelso, J. (2007). La segregación digital en contexto. http://www.ub.edu/geocrit/aracne/aracne-095.htm
Chaparro-Mendivelso, J. (2008). Una aproximación a la segregación digital metropolitana y urbana: Las comarcas de la provincia de Barcelona y los distritos de la ciudad de Barcelona en el año 2000. Cuadernos De Geografía: Revista Colombiana De Geografía, 17, 39-61. https://doi.org/10.15446/rcdg.n17.10898
Congreso de Colombia. (2019). LEY 1978 DE 2019. https://www.mindeporte.gov.co/recursos_user/2020/Jur%C3%ADdica/Julio/Ley_1978_de_2019.pdf
CONPES. (2020). Tecnologías para aprender: Política Nacional para impulsar la innovación en las prácticas educativas a través de las tecnologías digitales (p. 79). https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/tecnologias_para_aprender.pdf
Cui, B., White, M. A., & McCallum, F. (2022). Exploring rural Chinese teachers’ attitudes towards wellbeing: Qualitative findings from appreciative semi-structured interviews. International Journal of Chinese Education, 11(1). https://doi.org/10.1177/2212585X221092849
DANE. (2019). Resultados CENSO Nacional de población y vivienda 2018. https://www.dane.gov.co/files/censo2018/informacion-tecnica/cnpv-2018-presentacion-3ra-entrega.pdf
DANE. (2021a). Boletín Técnico Indicadores básicos de tenencia y uso de Tecnologías de la Información y las Comunicaciones – TIC en hogares y personas de 5 y más años de edad 2019. https://www.dane.gov.co/files/investigaciones/boletines/tic/bol_tic_hogares_2019.pdf
DANE. (2021b). Educación formal (EDUC). https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/educacion/poblacion-escolarizada/educacion-formal
Departamento Nacional de Planeación. (2014). Misión para la transformación del campo. Saldar la deuda histórica con el campo. Marco conceptual de la misión para la transformación del campo. https://colaboracion.dnp.gov.co/cdt/prensa/documento%20marco-mision.pdf
Dziuban, C., Graham, C. R., Moskal, P. D., Norberg, A., & Sicilia, N. (2018). Blended learning: The new normal and emerging technologies. International Journal of Educational Technology in Higher Education, 15(1), 3. https://doi.org/10.1186/s41239-017-0087-5
Escribano Hervis, E. (2018). El desempeño del docente como factor asociado a la calidad educativa en América Latina. Revista Educación, 42(2), 1-25. https://doi.org/doi.org/10.15517/revedu.v42i2.27033
Fainholc, B. (2021). Artículo Sobre Tecnología Educativa Apropiada y Crítica Educación híbrida: Reflexiones epistemológicas de una innovación en el nivel educativo superior. Revista En la mira. La educación superior en debate, 2(3), 4.
Febriana, M., Nurkamto, J., Rochsantiningsih, D., & Muhtia, A. (2018). Teaching in Rural Indonesian Schools: Teachers’ Challenges. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 5(5), 11-20. https://doi.org/10.18415/ijmmu.v5i5.305
Freire, P. (2006). Pedagogia da autonomia: Saberes necessários no prática educativa. Paz e Terra. https://redclade.org/wp-content/uploads/Pedagog%C3%ADa-de-la-Autonom%C3%ADa.pdf
Gallego, M., Lugo Ariza, I., Díaz del Castillo, F., Leal Fonseca, D., Gallego, F., & Toledo, O. (2008, marzo 31). Ruta de apropiación de TIC en el Desarrollo Profesional Docente. Ministerio de Educación Nacional de Colombia. https://doi.org/10.13140/RG.2.1.2307.1202
Giraldo-Andrade, S. (2022). Director de Infraestructura Tecnológica Educativa. Secretaria de Educación Departamental—Antioquia. [Comunicación personal].
González-Vargas, L., & Varela-Conde, P. V. (2017). Aportes a la formación de un docente rural para el posconflicto. https://ciencia.lasalle.edu.co/lic_lenguas/302
Hernández Rangel, M. de J. H., Malpica, J. N., & Santillán, J. N. B. (2021). Aprendizaje híbrido generado desde las Instituciones de Educación Superior en México. Revista de ciencias sociales, 27(4), 49-61.
Hernández Salamanca, O. G., Jurado, H., & Romero, Y. (2014). Analysis of hispano-american publications about ICT in schools and rural areas. Revista Colombiana de Educacion, 66, 105-128.
ICETEX, M. (2022). Formación contínua para educadores en servicio de las instituciones educativas oficiales 2021-2. https://portal.icetex.gov.co/Portal/Home/HomeEstudiante/fondos-en-administracion-Listado/formacion-continua-para-educadores-en-servicio-de-las-instituciones-educativas-oficiales-2021
Juárez Bolaños, D. (2020). Formación de docentes para los territorios rurales. Miradas internacionales (Primera edición). Colofón. https://www.researchgate.net/publication/349534508_Libro_Formacion_de_docentes_para_los_territorios_rurales_Miradas_internacionales
Kohls, C. (2017). Hybrid learning spaces. In Proceedings of the VikingPLoP 2017 Conference on Pattern Languages of Program (VikingPLoP ’17). Association for Computing Machinery, New York, NY, USA, Article, 12, 1-12. https://doi.org/10.1145/3158491.3158505
Lavigne, G., Organista Sandoval, J., & Aguirre Muñoz, L. C. (2006). Evaluación de la modalidad híbrida, presencial/en línea, por estudiantes de posgrado en educación. Actualidades Investigativas en Educación, 6(1). https://doi.org/10.15517/aie.v6i1.9193
Llanos, F., & Tapia, J. (2021). Prácticas pedagógicas en aulas rurales multigrado: Hallazgos y recomendaciones para la formación docente. Proyecto CREER. http://www.grade.org.pe/creer/recurso/practicas-pedagogicas-en-aulas-rurales-multigrado-hallazgos-y-recomendaciones-para-la-formacion-docente/
Lopera-Zuluaga, E. C., Marín-Ochoa, B. E., & García-Franco, L. J. (2021). Aprendizajes digitales construidos junto a niñas y niños en situación de segregación escolar socioeconómica. Revista Iberoamericana de Educación, 85(1), 135-157. https://doi.org/10.35362/rie8514100
Lu, M., Loyalka, P., Shi, Y., Chang, F., Liu, C., & Rozelle, S. (2019). The impact of teacher professional development programs on student achievement in rural China: Evidence from Shaanxi Province. Journal of Development Effectiveness, 11(2), 105-131. https://doi.org/10.1080/19439342.2019.1624594
MINEDUCACIÓN. (2013). Competencias TIC para el desarrollo. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-339097_archivo_pdf_competencias_tic.pdf
MINEDUCACIÓN. (2016). La innovación educativa en Colombia: Buenas practicas para la innovación y las TIC en educación. https://docer.com.ar/doc/s008e8s
MINEDUCACIÓN. (2018). Plan Especial de Educación Rural-hacia el desarrollo rural y la construcción de Paz. https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-385568_recurso_1.pdf
MINEDUCACIÓN. (2021a). Formación Docente para la Calidad Educativa. https://www.mineducacion.gov.co/portal/adelante-maestros/Formacion/Formacion-Docente-para-la-Calidad-Educativa/
MINEDUCACIÓN. (2021b). Proyecto de Educación Rural PER. https://www.mineducacion.gov.co/portal/Preescolar-basica-y-media/Proyectos-Cobertura/329722:Proyecto-de-Educacion-Rural-PER
MINEDUCACIÓN. (2022). Icfes presentó a la comunidad educativa el Informe de los Resultados agregado Saber 11 en 2021. https://www.mineducacion.gov.co/portal/salaprensa/Noticias/409545:Icfes-presento-a-la-comunidad-educativa-el-Informe-de-los-Resultados-agregado-Saber-11-en-2021
MinTic. (2021). Índice de brecha digital regional. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-article-162387.html
MinTic. (2022). Boletín Trimestral de las TIC. Cifras Tercer Trimestre de 2021. https://colombiatic.mintic.gov.co/679/w3-article-198842.html
Montes-Bermúdez, D. M., Díaz- Arango, V., Orrego-Sánchez, & Uribe-Zapata, A. (2020). Formación de docentes de Escuela Nueva con aprendizaje móvil para la integración de TIC en sus prácticas de enseñanza. UPB, 1-25. https://doi.org/10.18566/978-958-764-902-4
Murillo, F. J., & Carrillo-Luna, S. (2021). Segregación escolar por nivel socioeconómico en Colombia y sus departamentos. Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación, 14, 1-23. https://doi.org/10.11144/Javeriana.m14.sens
Murillo, F. J., & Graña, R. (2020). ¿Segregación Escolar por Nivel Socioeconómico o por Nivel de Estudios de los Padres? REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(4), 9-29. https://doi.org/10.15366/reice2020.18.4.001
OCDE. (2018). Estudios de la OCDE sobre recursos escolares: Colombia 2018. oecd-ilibrary.org. https://read.oecd-ilibrary.org/education/oecd-reviews-of-school-resources-colombia-2018_9789264303751-en
OCDE. (2019). EL TRABAJO DE LA OCDE SOBRE EDUCACIÓN Y COMPETENCIAS. https://www.oecd.org/education/El-trabajo-de-la-ocde-sobre-educacion-y-competencias.pdf
OCDE. (2021). Panorama de la educación. Indicadores de la OCDE. https://www.educacionyfp.gob.es/inee/indicadores/indicadores-internacionales/ocde.html
Olivares, P. A., & Lorenzo Lacruz, J. (2019). Ser maestro en la escuela rural, de la obligación a la opción. Cuadernos de pedagogía, 496, «Tema del mes: la escuela rural de hoy», 496, 77-83.
ONU. (2018). Estado de la banda ancha en América Latina y el Caribe 2016. https://repository.eclac.org/bitstream/handle/11362/40528/S1601049_es.pdf?sequence=6&isAllowed=y
Pardin Steinert, M. E., & Hardoim, E. L. (2017). Leigos ou excluídos? A criação de um aplicativo educacional e seu uso via ensino híbrido em uma escola pública. Revista Sustinere, 5(1), 90-113. https://doi.org/10.12957/sustinere.2017.25067
Pérez Escoda, A., Iglesias Rodríguez, A., Meléndez, Lady, & Berrocal-Carvajal, V. (2020). Competencia digital docente para la reducción de la brecha digital: Estudio comparativo de España y Costa Rica Teacher’s Digital Competence for Reducing Digital Divide: Comparative Study Between Spain and Costa Rica. 46, 77-96.
Pérez, T. G., & Pérez, O. L. (2009). Educación Rural en Iberoamérica: Experiencia histórica y construcción de sentido. Anroart Ediciones. https://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=562136
Rasheed, R. A., Kamsin, A., & Abdullah, N. A. (2020). Challenges in the online component of blended learning: A systematic review. Computers & Education, 144, 103701. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2019.103701
Ríos-Osorio, E., Torres-Victoria, N., Olmos, A., Rodríguez-Carmiol, I., Miano, M., Céspedes-Quiala, A., Romero-Acuña, M., Rodríguez-Cosme, M., Zattera, O., Díaz, M., Montaño-Ortiz, E., Frómeta-Díaz, O., Vidal-Moura, T., Picardo-Joao, Ó., Santos, F., Candray, J., Rodrigues-Pimenta, A., Pérez, M., Marín-Isamit, F., & Rodríguez-Solera, C. (2020). Educación en territorios rurales en Iberoamérica. https://doi.org/10.47286/9789585518551
Ríos-Sánchez, Y. Y. R. (2021). La enseñanza post pandemia: Retos y tendencias de la educación híbrida. Revista Plus Economía, 9(2), 107-112. http://pluseconomia.unachi.ac.pa/index.php/pluseconomia/article/view/504
Rival-Oyarzún, H. (2010). Tecnologías de la información y comunicación en el sistema escolar chileno, aproximación a sus logros y proyecciones. Revista Iberoamericana de Educación, 51(2), 1-11. https://doi.org/10.35362/rie5121844
Rocha-Lima, J. R. (2021). A IMPLEMENTAÇÃO DO ENSINO HÍBRIDO NO PERÍODO PÓS-PANDEMIA. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, 7(2), 710-719. https://doi.org/10.51891/rease.v7i2.667
Rodríguez Hernández, B. A., Bautista Ortiz, M. F., & Servín Calvillo, O. O. (2021). La formación continua de profesores multigrado: Una aproximación al contexto veracruzano. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH, 12, e1194. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v12i0.1194
Rojo-Vivares, J. A., & Cuesta-Palacios, Y. E. (2018). Modelo escuela nueva: Papel de las guías de aprendizaje, un estudio de caso en dos centros educativos rurales del corregimiento de Santa Elena del municipio de Medellín. [Tesis de maestría Tecnológico de Antioquia]. https://dspace.tdea.edu.co/bitstream/handle/tda/387/TRABAJO%20FINAL-GUIAS%20DE%20APRENDIZAJE-word.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Rosa, P. (2009). La ciencia que se está haciendo: Reflexiones metodológicas de la mano de Pierre Bourdieu. Kairos: Revista de temas sociales, ISSN 1514-9331, No. 24, 2009. https://www.researchgate.net/publication/40885838_La_ciencia_que_se_esta_haciendo_Reflexiones_metodologicas_de_la_mano_de_Pierre_Bourdieu
Saavedra-Jaramillo de Sedamano, M., Medina Sotelo, C., & Sedamano Ballesteros, M. A. (2022). Aulas híbridas: La nueva normalidad de la educación superior a partir del Covid-19. Apuntes Universitarios, 12(2), 162-178. https://doi.org/10.17162/au.v12i2.1044
Soares, R. G., Coelho, C. P., Piffero, E. de L. F., & Copetti, J. (2021). Enseñanza híbrida en escuelas de educación básica: Percepciones y perspectivas de los maestros. PARADIGMA, 454-475. https://doi.org/10.37618/PARADIGMA.1011-2251.2021.p454-475.id1139
Soletic, Á. (2021). Modelo híbrido en la enseñanza: Claves para ensamblar la presencialidad y la virtualidad. https://www.cippec.org/wp-content/uploads/2021/08/INF-EDU-Modelos-hi%CC%81bridos.pdf
Sousa Santos, S., Peset González, M. J., & Muñoz Sepúlveda, J. A. (2021). La enseñanza híbrida mediante flipped classroom en la educación superior. Revista de Educación, 391, 123-148. https://doi.org/10.4438/1988-592X-RE-2021-391-473
Torres Barzabal, L., Martínez Gimeno, A., Jaén Martínez, A., & Hermosilla Rodríguez, J. M. (2022). La percepción del profesorado de la Universidad Pablo de Olavide sobre su Competencia Digital Docente. Pixel-Bit: Revista de medios y educación, 35-64. https://doi.org/10.12795/pixelbit.91943
UNESCO. (2008). Normas UNESCO sobre Competencias en TIC para Docentes. Versión final 3.0. https://www.campuseducacion.com/blog/wp-content/uploads/2017/02/Normas_UNESCO_sobre_Competencias_en_TIC_para_Docentes.pdf
UNESCO. (2018). Las competencias digitales son esenciales para el empleo y la inclusión social. UNESCO. https://es.unesco.org/news/competencias-digitales-son-esenciales-empleo-y-inclusion-social
UPB. (2022). Ambientes Virtuales de aprendizaje: Edición N° 2. https://upbeduco.sharepoint.com/sites/CampusHibrido/SitePages/Edici%C3%B3n-N%C2%B02(1).aspx?CT=1655827892976&OR=OWA-NT&CID=21fb9d3f-6481-2a49-226d-734195a072ea
Urrea Quintero, S. E. U., & Figueiredo de Sá, E. (2018). Escuela Nueva colombiana: Análisis de sus guías de aprendizaje. Acta Scientiarum. Education, 40(3), e39727.
Viera, I. A. (2022). Implementación de la Enseñanza Híbrida como Derivación del COVID-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 13(1), 5-10. https://doi.org/10.37843/rted.v13i1.305
Villafuerte-Holguín, J. S., & Rodríguez, W. X. R. (2022). Tertulia literaria dialógica en ambientes híbridos: Pedagogía y contención emocional de adolescentes en tiempos de pandemia. Sinéctica, 58, e1346. https://doi.org/10.31391/S2007-7033(2022)0058-012
Viñas, M. (2021). Retos y posibilidades de la educación híbrida en tiempos de pandemia. Plurentes-Artes y letras, 12, 027. https://doi.org/10.24215/18536212e027
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Mónica Betancur-Sáenz
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
De acuerdo con la legislación de derechos de autor, Punto Cunorte reconoce y respeta el derecho moral de los autores, así como la titularidad del derecho patrimonial. Bajo la iniciativa de Budapest de acceso abierto, el autor otorga derechos conexos a la Universidad de Guadalajara, al Centro Universitario del Norte y a la revista Punto Cunorte para su difusión en acceso abierto. Punto Cunorte no realiza cargos a los autores por enviar y procesar artículos para su publicación.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en Punto Cunorte (por ejemplo incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en Punto Cunorte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.