Use of Time in Academia, Challenges in Reconciling Productive and Reproductive Work
DOI:
https://doi.org/10.32870/punto.v11i20.236Keywords:
time management, gender in academia, gender inequality, work-family conciliation, professional development of womenAbstract
This study explores the challenges that female academics face managing their time between productive and reproductive work. The information collected from a survey and a focus group that we applied to academics from the Universidad Michoacana showed that domestic responsibilities affect their productivity, wellbeing, and professional development, and that the lack of institutional support and work overload aggravated the situation. We concluded that conciliation continues to be a structural challenge that requires policies on equity and inclusion in the academy.
References
Álvarez-Bermúdez, J. y Barreto-Trujillo, F. J. (2020). Clima familiar y su relación con el rendimiento académico en estudiantes de Bachillerato. Revista de Psicología y Educación, 15(2), 166-183. https://doi.org/10.23923/rpye2020.02.194
Buquet, A., Cooper, J. A. y Mingo, A. (2013). Intrusas en la universidad. Universidad Nacional Autónoma de México. http://www.librosoa.unam.mx/handle/123456789/1865
Carrasco, C., Borderías, C. y Torns, T. (Eds.) (2012). El trabajo de cuidados. Historia, teoría y políticas. Catarata. https://www.fuhem.es/media/cdv/file/biblioteca/Economia_critica/El_trabajo_de_cuidados_C._Carrasco_C._Borderias_T._Torns.pdf
Castañeda, L. (2019). Las instituciones de educación superior y la lucha por la igualdad. En L. I. Castañeda, K. A. Contreras, y M. F. Parga (coords.), Mujeres en las universidades iberoamericanas: la búsqueda de la necesaria conciliación trabajo-familia (pp. 59-71). Organización Universitaria Interamericana y Universidad de Guadalajara. https://oui-iohe.org/wp-content/uploads/2020/01/MUJERES-EN-LAS-UNIVERSIDADES-IBEROAMERICANAS-.pdf
Crenshaw, K. (2012 [1991]). Cartografiando los márgenes: Interseccionalidad, políticas de identidad y violencia contra las mujeres de color. En R. [Lucas] Platero (ed. y trad.), Intersecciones: cuerpos y sexualidades en la encrucijada. Temas contemporáneos. Edicions Bellaterra.
Garrido, R., Gómez, A., Molina, M. y Velásquez, S. (2015). Ocio en la mujer docente [Tesis de maestría]. Universidad Católica de Pereira.
Pacheco, L. (2018). Académicas universitarias: el tiempo entre los libros y el cuidado. Géneros 24(22), 9-30. http://dspace.uan.mx:8080/bitstream/123456789/1859/1/academicas%20universitarias%20el%20tiempo%20entre%20los%20libros%20y%20el%20cuidado.pdf
Han, B-C. (2012). La sociedad del cansancio. Herder & Herder.
Instituto Nacional de Estadística y Geografía (2023). Encuesta Nacional de Seguridad Pública Urbana 2023. Instituto Nacional de Estadística y Geografía-México. https://www.inegi.org.mx/contenidos/saladeprensa/boletines/2023/ENASIC/ENASIC_23.pdf
Mc Phail, E. (2018). Género y tiempo libre en la Ciudad de México. Convergencia (12/13), 181-193. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/9611
Scott, J. W. (1993). La mujer trabajadora en el siglo XIX. En G. Duby, M. Perrot, G. Fraisse, M. Perrot y M. X. Rodríguez Galdo (dirs.), Historia de las mujeres en Occidente (vol. 4; pp. 405-436). Alianza Editorial.
Ureta Sosa, M. X. (2017). Prácticas y representaciones sobre el tiempo libre y de ocio en mujeres y hombres con hijos [Tesis de maestría]. Universidad de la República. https://www.colibri.udelar.edu.uy/jspui/bitstream/20.500.12008/17021/1/TMS_UretaSosaMariaXimena.pdf
Vargas, A. S., Merino, A. L. H. y Hernández, I. P. (2015). La participación laboral femenina y el uso del tiempo en el cuidado del hogar en México. Contaduría y Administración, 60(3), 1-12. https://doi.org/10.1016/j.cya.2015.05.013
Vega, R., Cira, Y. e Ibarra, A. (2022). Entre el trabajo reproductivo y el ingreso al SNI: una disyuntiva para las académicas universitarias. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 13(25), 1-29. https://doi.org/10.23913/ride.v13i26.1392
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosa Vega Cano, Ingrid Itzel Ayala Hernández , Fabiola García Rangel

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
De acuerdo con la legislación de derechos de autor, Punto Cunorte reconoce y respeta el derecho moral de los autores, así como la titularidad del derecho patrimonial. Bajo la iniciativa de Budapest de acceso abierto, el autor otorga derechos conexos a la Universidad de Guadalajara, al Centro Universitario del Norte y a la revista Punto Cunorte para su difusión en acceso abierto. Punto Cunorte no realiza cargos a los autores por enviar y procesar artículos para su publicación.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en Punto Cunorte (por ejemplo incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en Punto Cunorte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.