Teacher Commitment and Social Responsibility

Professional Teaching Ethics in Initial Teacher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/punto.v11i20.256

Keywords:

professional ethics, initial teacher education, ethical values, social responsibility, teacher commitment

Abstract

Professional ethics is essential in teacher education, as it influences future teacher’s ability to address ethical dilemmas and ensure quality education. This study analyzed professional values, ethical attributes, and attitudes toward teaching among Early Childhood and Primary Education students in Andalusia. A quantitative approach was employed, using a descriptive-correlational and ex post facto design. The sample included 816 students, who completed the Teacher Professional Ethics Evaluation Questionnaire. Data were analyzed using JASP , applying descriptive statistics and parametric tests. The results indicate that women exhibit greater ethical sensitivity, while students from urban environments place higher importance on ethics assessment in teaching. These findings highlight the need to strengthen ethical training in higher education, equipping future teachers with the tools to face ethical challenges in the teaching profession.

Author Biographies

Juan Miguel Salazar Partida, Universidad de Granada

Centro Universitario del Norte, Universidad de Guadalajara, México. Doctorando en Ciencias de la Educación en la Universidad de Granada, España. Áreas de investigación: formación del profesorado, desarrollo profesional docente.

Mónica Márquez Pinedo, Universidad de Guadalajara

Profesora e investigadora Asociado b en la Universidad de Guadalajara, México. Doctoranda en Ciencias de la Educación en la Universidad de Granada, España. Áreas de investigación: formación del profesorado, desarrollo profesional docente.

Gabriel Solano Pérez, Universidad de Guadalajara

Profesor e investigador Asociado b Universidad de Guadalajara, México. Maestro en Tecnologías para el Aprendizaje por el Centro Universitario de la Costa, Universidad de Guadalajara, México. Áreas de investigación: evaluación en educación superior y gestión universitaria.

Antonio Burgos García, Universidad de Granada

Profesor titular en la Universidad de Granada, España. Doctor en Ciencias Educacionales por la Universidad de Granada, España. Áreas de investigación: formación del profesorado, desarrollo profesional docente.

References

Alonso-Sainz, T. (2021). ¿Qué caracteriza a un "buen docente"? Percepciones de sus protagonistas. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 25(2), 165–191. https://doi.org/10.30827/profesorado.v25i2.18445

Baltodano, M.E. (2020). Perspectivas éticas de la docencia universitaria en América Latina: retos y desafíos en el siglo XXI. Revista Educación, 44(2), 1-17. https://doi.org/10.15517/revedu.v44i2.38677

Bolívar, A., & Pérez-García, P. (2022). El compromiso y la ética profesional en el acceso a la docencia. Innovación Educativa, (32). https://doi.org/10.15304/ie.32.8699

Buxarrais, R. (2021). Teacher’s Ethos and Moral and Professional Identity. In F. Oser, K. Heinrichs, J. Bauer, & T. Lovat (eds). The International Handbook of Teacher Ethos (pp. 125-143). Switzerland: Springer.

Conklin, H. G., & Hughes, H. E. (2016). Practices of Compassionate, Critical, Justice-Oriented Teacher Education. Journal of Teacher Education, 67(1), 47-60.

Day, C. (2018). Educadores comprometidos. Qué son, qué hacen, por qué lo hacen y lo que verdaderamente importa. Madrid: Narcea.

Escalona, I. de C., & Fumero, A. (2021). Sistematización de los resultados científicos en la formación de docentes para la primera infancia. Sociedad & Tecnología, 4(2), 123–137. https://doi.org/10.51247/st.v4i2.100

Guerriero, S. (ed.) (2017) Pedagogical Knowledge and the changing Nature of the Teaching Profession. París: OCDE.

Heinrichs, K., Ziegler, S. & Warwas, J. (2021). Teacher Ethos as Intention to Implement Appreciation in Teacher-Student Relations: A Closer Look at Underlying Values and Behavioral Indicators. In F. Oser, K. Heinrichs, J. Bauer, & T. Lovat (eds). The International Handbook of Teacher Ethos (pp. 237-261). Switzerland: Springer.

Jarauta, B. (2017). La construcción del conocimiento práctico en la formación inicial de maestros y maestras en las universidades españolas. En T. Colén. (coord. y ed.). Retos y certezas sobre la construcción del conocimiento práctico en la formación de maestros (pp.93-98). Barcelona: Octaedro.

Maxwell, B., y Schwimmer, M. (2016). Professional ethics education for future teachers: A narrative review of the scholarly writings. Journal of Moral Education, 45(3), 354–371. https://doi.org/10.1080/03057240.2016.1204271

Maxwell, B., Boon, H., Tanchuk, N. y Rauwerda, B. (2020): Adaptation and validation of a test of ethical sensitivity in teaching, Journal of Moral Education, 50:3, 267–292, https://doi.org/:10.1080/03057240.2020.1781070

OECD (2017). Do new teachers feel prepared for teaching? Teaching in Focus, 17. OECD Publ. http://dx.doi.org/10.1787/980bf07d-en.

OCED (2019), “The role of initial teacher preparation” in A Flying Start Improving Initial Teacher Preparation Systems, OECD Publishing, Paris, https://doi.org/10.1787/cf74e549-en

Oser, F., Heinrichs, K., Bauer, J., & Lovat, T. (eds). (2021). The International Handbook of Teacher Ethos. Switzerland: Springer.

Klassen, R. & Kim, L. (2019). Selecting teachers and prospective teachers: A meta-analysis. Educational Research Review, 26, 32-51. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2018.12.003

Torquemada, A. D., & Loredo, J. (2021). Validación de un Cuestionario de Evaluación de la Ética Profesional Docente Universitaria. Revista Iberoamericana De Evaluación Educativa, 14(1), 101–114. https://doi.org/10.15366/riee2021.14.1.006

UNESCO (2017). Educación para los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. París. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000252423

UNESCO (2021). Reimaginar juntos nuestros futuros: Un nuevo contrato social para la educación. Informe de la Comisión internacional sobre los futuros de la educación. Disponible en: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379381_spa

Vaillant, D. y Marcelo, C. (2021). Formación inicial del profesorado: Modelo actual y llaves para el cambio. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 55-69. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.003

You, D., Maeda, Y., & Bebeau, M. J. (2011). Gender differences in moral sensitivity: A meta-analysis. Ethics and Behavior, 21(4), 263–282. https://doi.org/10.1080/10508422.2011.585591

Published

2025-06-12

How to Cite

Salazar Partida, J. M., Márquez Pinedo, M., Solano Pérez, G., & Burgos García, A. (2025). Teacher Commitment and Social Responsibility: Professional Teaching Ethics in Initial Teacher Education. Punto Cunorte, 11(20), e20256. https://doi.org/10.32870/punto.v11i20.256