A web implementation for a self-evaluation of technological appropriation in educational institutions

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/punto.v1i17.179

Keywords:

ict appropriation, self-evaluation, educational indicators, web application, ict

Abstract

The article presents the development of Basetic, the web application of a methodology that self-assesses, with a baseline of indicators, the appropriation of information and communication technologies in educational institutions. Methodologically it is conceived from the user-centered design, with separation, scalability, and customization characteristics that allow criteria and instruments to be modified, and generate various reports based on the triangulation of qualitative and quantitative data of the realities of two ie (instituciones educativas: educational institutions). That permits the identification of strengths and weaknesses for decision-making, construction of improvement plans, educational intervention, and future research. Some limitations are the risks of bias and the need for digital and investigative skills of those who implement it. 

Author Biographies

Isabel Cristina Angel Uribe, Universidad Pontificia Bolivariana, Colombia

Isabel Cristina Ángel-Uribe, profesora titular de la Universidad Pontificia Bolivariana, de Medellín, Colombia en la Escuela de Educación y Pedagogía de la Licenciatura Inglés Español y de la Maestría en Educación (modalidades presencial y virtual). Es miembro de grupo de investigación Educación en Ambientes Virtuales (EAV) y acompaña procesos de investigación formativa, dirige proyectos de grado en pregrado y postgrado. Es Magister en Tecnologías de Información y Comunicación en Educación y Formación de la Universidad Autónoma de Madrid (UAM).

Ha participado como investigadora principal y coinvestigadora en proyectos relacionados con el trabajo colaborativo mediado tecnológicamente, las estrategias de estudio con TIC de los estudiantes universitarios, contenidos formativos digitales, evaluación de la apropiación TIC en las instituciones educativas, formación y prácticas de los docentes, MOOC, enfoque educativo STEM-STEAM, entre otros.

Juan Zambrano Acosta, Universidad Pontificia Bolivariana

Juan Zambrano Acosta es Comunicador Social – Periodista de la Universidad Pontificia Bolivariana. Especialista en Administración de Tecnologías para la Comunicación Virtual de la Universidad Manuela Beltrán. Magíster en Tecnología Educativa con énfasis en medios innovadores para la educación del Instituto Tecnológico de Monterrey.

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Published

2023-07-01

How to Cite

Angel Uribe, I. C., & Zambrano Acosta, J. (2023). A web implementation for a self-evaluation of technological appropriation in educational institutions. Punto Cunorte, 1(17), 64–86. https://doi.org/10.32870/punto.v1i17.179