A web implementation for a self-evaluation of technological appropriation in educational institutions
DOI:
https://doi.org/10.32870/punto.v1i17.179Keywords:
ict appropriation, self-evaluation, educational indicators, web application, ictAbstract
The article presents the development of Basetic, the web application of a methodology that self-assesses, with a baseline of indicators, the appropriation of information and communication technologies in educational institutions. Methodologically it is conceived from the user-centered design, with separation, scalability, and customization characteristics that allow criteria and instruments to be modified, and generate various reports based on the triangulation of qualitative and quantitative data of the realities of two ie (instituciones educativas: educational institutions). That permits the identification of strengths and weaknesses for decision-making, construction of improvement plans, educational intervention, and future research. Some limitations are the risks of bias and the need for digital and investigative skills of those who implement it.
References
Ángel-Uribe, I., Patiño- Lemos, M., Peláez-Cárdenas y A., Zambrano, J. (2015, 26 de junio). Formación investigativa para la autoevaluación TIC en Instituciones Educativas. Ponencia presentada en el XVI Encuentro Virtual Educa, Guadalajara, México.
Akther, F. (2015). ICT appropriation: a knowledge creation perspective. A case study of Rural community capacity building in Bangladesh. Aalborg Universitetsforlag. https://doi.org/10.5278/vbn.phd.hum.00025
Álvarez, J. (2005). Investigación cuantitativa/ investigación cualitativa: ¿Una falsa disyuntiva? En T. D. Cook y Ch. S. Reichardt. Métodos cualitativos y cuantitativos en investigación evaluativa. Quinta edición, (pp. 9-23). Morata.
Bisquerra, R. (Coord.) (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Cano, J. A. (2015). Metodología para una evaluación del impacto en el uso y la apropiación de las TIC en el marco del Plan Digital TESO: dimensiones humana y teórica de la Institución Educativa Loma Linda del municipio de Itagüí [Trabajo de grado de Maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://drive.google.com/file/d/1T9Yi2y_fv4T-oeXQGKJpzQomPbNi69gR/view?pli=1
Church, C. & Rogers, M. (2006). Designing for results: integrating monitoring and evaluation in conflict transformation programs. Search for Common Ground.
Conruyt, N., Sébastien, V., Sébastien, O., Sébastien, D. & Grosser, D. (2016). From Knowledge to Sign Management: A Co-design Methodology for Biodiversity and Music Enhancement. En E. Mercier-Laurent & D. Boulanger (eds), Artificial Intelligence for Knowledge Management. AI4KM 2015. IFIP Advances in Information and Communication Technology (pp. 80–105). Springer. https://doi-org.consultaremota.upb.edu.co/10.1007/978-3-319-55970-4_6
Fundación Omar Dengo (2006). Educación y tecnologías digitales: cómo valorar su impacto social y sus contribuciones a la equidad. Fundación Omar Dengo.
Harvey, L. & Newton, J (2010) Transforming quality evaluation. Quality in Higher Education, 10(2), 149-165, https://doi.org/10.1080/1353832042000230635
Hincapié, M. T. & Gómez, R. H. (2014). Caracterización del uso y apropiación de las TIC en las prácticas de los docentes de ciencias naturales y exactas del Colegio Marymount y de la Institución Educativa República de Uruguay del Municipio de Medellín [Trabajo de grado de Maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/bitstream/handle/20.500.11912/1911/Hincapi%c3%a9_G%c3%b3mezG%c3%b3mez_Guerra.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Hussenot, A. (2008). Between structuration and translation: An approach of ICT appropriation. Journal of Organizational Change Management, 21(3), 335–347. https://doi.org/10.1108/09534810810874813
Galeano, R. (2008). Diseño Centrado en el Usuario. Revista Q, 2(4), 1-12. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/6524
Gallardo, R. & Terán, J. (2015). Diagnóstico de la infraestructura TIC de los establecimientos educativos fiscales de primaria y secundaria de la ciudad de La Paz. Revista Investigación y Tecnología, 3(2), 58-67.
Gairín, J. & Rodríguez, D. (2011). Cambio y mejora en las organizaciones educativas. Educar, 47(1), 31-50. https://www.redalyc.org/pdf/3421/342130836003.pdf
Kelle, U. (2006). Combining qualitative and quantitative methods in research practice: purposes and advantages. Qualitative Research in Psychology, 3, 293-311. 10.1177/1478088706070839
Lombana, A. M. (2016). Competencias, uso y apropiación de TIC en los docentes del colegio de la UPB: establecimiento de una línea base [Trabajo de grado de Maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://drive.google.com/file/d/1jAchzzkGPOXzuxh7kHLcJbG-q6d4WWWe/view
MacBeath, J. (2005). Schools Must Speak for Themselves: The Case for School Self-Evaluation. Routledge.
Mendoza, A., Carroll, J. & Stern, L. (2010). Software appropriation over time: from adoption to stabilization and beyond. Australasian Journal of Information Systems, 16(2), 5-23
Meuret, D. & Morlaix, S. (2003) Conditions of success of a school's self-evaluation: some lessons of an European experience. School Effectiveness and School Improvement, 14(1) 53-71. https://doi.org/10.1076/sesi.14.1.53.13867
Mominó, J. M. & Carrere, J. (2016). A model for obtaining ICT indicators in education. UNESCO Working papers on education policy (3). http://unesdoc.unesco.org/images/0024/002442/244268e.pdf
Morales, H. Y. & Rojas, C. (2016). Estrategia de gestión curricular de las TIC en las instituciones educativas Bernardo Arango Macías y León XIII, sustentada en una línea base de indicadores desde una perspectiva multidimensional [Trabajo de grado de Maestría, Universidad Pontificia Bolivariana]. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/2758
Muñoz, M., Murillo, F., Barrio, R., Brioso, M., Hernández, M. & Pérez, M. (2001). Aportaciones de las Teorías de la organización al nuevo movimiento teórico-práctico de mejora de la eficacia escolar. Revista española de pedagogía, 59(218), 69-84.
Niño, J. & Herrera, W. (2006). Tendencias en la autoevaluación y acreditación de programas curriculares e instituciones. Revista Colombiana de Física, 38(1), 197-200.
Powell, R. R. (2006). Evaluation research: An overview. Library trends, 55(1), https://doi.org/102-120. 10.1353/lib.2006.0050
Richter A & Riemer K (2013): Malleable end-user software. Business & Information Systems Engineering, 5, 195–197. https://doi.org/10.1007/s12599-013-0260-x
UNESCO (2003). Developing and Using Indicators of ICT Use in Education. Bangkok: UNESCO.
Vallejo-Gómez, M. & Patiño-Lemos, M. (2013a). Indicadores de apropiación TIC en instituciones educativas. Revista Educación y Desarrollo Social, 7(1), 41-52.
Vallejo-Gómez, M. & Patiño-Lemos, M. (2013b, 18 de junio). Metodología para apropiación de tic en la IE: un reto para el docente. Ponencia presentada en el XIV Encuentro Internacional Virtual Educa Colombia 2013, Medellín, Colombia.
Vallejo-Gómez, M. & Patiño-Lemos, M. R. (2014). Instrumentos para evaluar apropiación tecnológica en instituciones educativas. Revista Q, 9(17), 1-25. https://repository.upb.edu.co/handle/20.500.11912/6854
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Isabel Cristina Angel Uribe, Juan Zambrano Acosta
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
De acuerdo con la legislación de derechos de autor, Punto Cunorte reconoce y respeta el derecho moral de los autores, así como la titularidad del derecho patrimonial. Bajo la iniciativa de Budapest de acceso abierto, el autor otorga derechos conexos a la Universidad de Guadalajara, al Centro Universitario del Norte y a la revista Punto Cunorte para su difusión en acceso abierto. Punto Cunorte no realiza cargos a los autores por enviar y procesar artículos para su publicación.
Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en Punto Cunorte (por ejemplo incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en Punto Cunorte.
Esta obra está bajo una Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0 Internacional.