Theoretical foundations for attending diversity in initial teacher training

A brief discussion from different disciplines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/punto.v1i19.210

Keywords:

attention to diversity, Normal school, preschool teacher education, theoretical foundations

Abstract

 

 The purpose of this article is to investigate the most relevant theoretical tools to understand attention to diversity in the initial training of

preschool teachers. It presents a brief discussion from three disciplines: sociology, pedagogy and anthropology. It emphasizes the category of hyperdiverse constellations to explore its contributions to the topic of study, based on evidence recovered in field work through qualitative interviews. Finally, we reflect on the characteristics of attention to diversity in normal schools. 

References

Amaro, M., Méndez J. y Mendoza, F. (2014). Un estudio de las características profesionales del docente universitario para atender a la diversidad. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 8(2), 199-216.

http://www.rinace.net/rlei/numeros/vol8-num2/art10.pdf.

Arnaiz, S. P. (1999). Currículum y atención a la diversidad. Hacia una nueva concepción de la discapacidad: Actas de las III Jornadas Científicas de Investigación sobre personas con discapacidad, 39-62.

Arnaut, A. (2004). El sistema de formación de maestros en México: continuidad, reforma y cambio. Serie Cuadernos de Discusión. No. 17. México.

Bausela H. E. (2002). Atención a la diversidad en educación superior. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado. 6 (1-2), 1-11.

Barrero y Rosero. (2018). Estado del arte sobre concepciones de la diversidad en el contexto escolar infantil. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva. 12 (1) 39-55. https: //doi.org/10.4067/S0718-73782018000100004

Dietz, G. (2014) La antropología latinoamericana ante los desafíos de la diversidad. Un análisis a la educación intercultural: desafíos teóricos y prácticos». Am - Revista de Pedagogía en Música - Año 2 volumen 2, 2014. 17-42.

Dietz, G. (2016). “La diversidad cultural entre región, nación y diáspora: paradojas y desafíos”. Conferencia Magistral. 10º. Encuentro de Especialistas de la Región Norte de Jalisco y Sur de Zacatecas.

Ferreiro, E. (1995). Diversidad y proceso de alfabetización: de la celebración a la toma de conciencia. Revista de ciencias sociales, (2), 9-19. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/1362

Gimeno S. J. (1999), “La construcción del discurso acerca de la diversidad y sus prácticas”, en Aula de Innovación Educativa. 81-82. http://instisuper.altascapacidades.es/pdf/la_construccion_del_discurso.pdf

Gómez Montes, M.( 2005). Pautas y estrategias para entender y atender la diversidad en el aula. Pulso, n.28, p. 199-214. ISSN 1577-0338. https://ebuah.uah.es/dspace/handle/10017/5140

Hernández, S.C. (2009). La perspectiva antropológica de la diversidad cultural en educación. En Educación Intercultural. Perspectivas y propuestas. Aguado y Del Olmo, (Eds). Pp. 69-90. Editorial Universitaria Ramón Areces. UNED.

Lerner, D. (2007). Enseñar en la diversidad. Conferencia dictada en las Primeras jornadas de educación intercultural de la provincia de Buenos Aires, Argentina: Género, generaciones y etnicidades en los mapas escolares contemporáneos. Dirección de Educación Intercultural.

La Torre, A., Del Rincón y Arnal. (2003). Bases Metodológicas de la Investigación Educativa. Ediciones Experiencia.

Lankshear y Knobel. (2005). Maneras de ver. El análisis de datos en la investigación cualitativa. Instituto Michoacano de Ciencias de la Educación.

Mas, O. y Olmos, P. (2012). La atención a la diversidad en la educación superior: Una perspectiva desde las competencias docentes. Revista Educación Inclusiva, 5 (1), 159-174.

Mucchielli, A. (1996). Diccionario de Métodos Cualitativos en Ciencias Humanas y Sociales. Edit. SINTESIS.

Paz Maldonado, E. J. (2018). La formación del profesorado universitario para la atención a la diversidad en la educación superior. IE Revista de investigación educativa de la REDIECH, 9 (16) ABRIL-SEPTIEMBRE, 67-82.

Ramos C., J. (2012). “Cuando se habla de diversidad ¿de qué se habla? Una respuesta desde el sistema educativo”. Revista Interamericana de Educación para Adultos. Año 34, núm. 1, ene-jul. 76-96

SEP. (2022). Anexo 03 Plan de estudio de la Licenciatura en Educación Preescolar. https://dgesum.sep.gob.mx/storage/recursos/2023/08/0rR42K4JAA-ANEXO_3_DEL_ACUERDO_16_08_22.pdf

SEV. (2023). Convocatoria de Ingreso a Normales 2023-2024.

Vertovec, S. (2019) Talking around super-diversity, Ethnic and Racial Studies, 42:1, 125-139, DOI: 10.1080/01419870.2017.1406128

Published

2024-07-01

How to Cite

Daza Padrón, O. (2024). Theoretical foundations for attending diversity in initial teacher training: A brief discussion from different disciplines. Punto Cunorte, 1(19), 13–34. https://doi.org/10.32870/punto.v1i19.210