The The Inclusion Advisor

An Educational Model that Promotes Inclusive Policies, Cultures, and Practices in Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/punto.v11i20.234

Keywords:

inclusion advisor, action research approach, inclusive education

Abstract

This article aims to highlight the role of the inclusion advisor within the educational community, recognizing them as a key figure in redirecting and implementing inclusive policies, cultures, and practices. Through an action research approach, case studies, interviews, and observations were analyzed in public schools in Jalisco to shed light on the work of the inclusion advisor in strengthening inclusive education. The findings reveal that the inclusion advisor not only faces the inherent challenges of educational inclusion but also facilitates the transformation of teaching practices, promoting more accessible and equitable school environments. Their intervention was found to foster the active participation of all students and contribute to their retention in the educational system. The official recognition of this role within the special education services in Jalisco is essential for consolidating effective inclusive strategies. Making its impact visible will help strengthen attention to diversity and ensure quality education for all.

Author Biographies

María Del Refugio Pérez Lazcarro, Secretaría de Educación Pública

Secretaría de Educación Pública

Ana Cecilia Beltrán Salvio, Secretaría de Educación Pública

Licenciada en Educación Especial por la Escuela Normal de Jalisco. Líneas de Investigación: innovación en la educación e inclusión educativa, políticas inclusivas, diversidad, estrategias de intervención educativa.

References

Booth, T. y Ainscow, M. (2015). Guía para la educación inclusiva: desarrollando el aprendizaje y la participación en los centros escolares. FUHEM.

Gobierno de México. (2019, 3 de octubre). Programas para el Bienestar del Gobierno de México. La Escuela Es Nuestra. Consultada el 9 de mayo de 2025 en https://laescuelaesnuestra.sep.gob.mx/

Jara, M. J., Olivera, M. V., & Yerrén, E. J. (2018). Teoría de la personalidad según Albert Bandura. Revista de Investigación de estudiantes de Psicología “JANG”, 7(2), 22-35.

Latorre Beltrán, A. y Latorre, A. (2003). La investigación-acción: conocer y cambiar la práctica educativa. Editorial Graó.

Ledesma A., M. (2014). Analisis de la teoría de: Vygotsky para la reconstrucción de la inteligencia social. Universidad Católica de la Cuenca.

Muñoz Rocha, C. I. (2015). Metodología de la investigación. Oxford University Press México.

Rodríguez, F. (2014). La co-enseñanza, una estrategia para el mejoramiento educativo y la inclusión. Revista Latinoamericana de Educación Inlcusiva, 8(2), 219-233. Consultada el 9 de mayo de 2025 en https://revistainclusiva.ucentral.cl/revistainclusiva/article/view/8_2_013

Secretaría de Desarrollo Social. (2014, 30 de abril). Programa Nacional para el Desarrollo y la Inclusión de las Personas con Discapacidad 2014-2018. Consejo Nacional para el Desarrollo y la Inclusión de las Personas con Discapacidad. Consultada el 9 de mayo de 2025 en https://www.gob.mx/cms/uploads/attachment/file/23604/Programa_Nacional_Desarrollo_Inclusi_n_ PD_2014-2018.pdf

Published

2025-05-12

How to Cite

Pérez Lazcarro, M. D. R., & Beltrán Salvio, A. C. (2025). The The Inclusion Advisor: An Educational Model that Promotes Inclusive Policies, Cultures, and Practices in Education. Punto Cunorte, 11(20), e20234. https://doi.org/10.32870/punto.v11i20.234