Reading Habits and Practices among High School Students in Northern Jalisco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/punto.v11i20.266

Keywords:

reading habits, reading practices, high school students

Abstract

The aim of this research is to analyze and describe the reading habits and practices of upper secondary education students across different high schools in the northern region of Jalisco, Mexico. Using a quantitative methodological approach, an online questionnaire was administered to a sample of 209 students from the three largest-enrollment high schools in the area. The results support the hypothesis that students exhibit characteristics similar to the average Mexican reader, favoring recreational reading in print format, with low comprehension and limited connection to learning. The study concludes that students are positioned between two stages of reading habit development: unconscious incompetence and conscious incompetence. Furthermore, they lack reading practices supported by planned strategies to enhance reading comprehension, and their family, social, and school environments do not promote reading habits from an early age.

Author Biographies

Dr., Universidad de Guadalajara

Profesor e Investigador de tiempo completo en el Centro Universitario del Norte de la Universidad de Guadalajara. Doctor en Estrategias y Técnicas de la Enseñanza-Aprendizaje.  Área de Investigación: Innovación, tecnología y educación.

Mtra., Universidad de Guadalajara

Profesora e Investigadora de tiempo completo en el Centro Universitario del Norte de la Universidad de Guadalajara. Maestra en Dirección de Recursos Humanos. Área de Investigación: Juventud, jóvenes y empleo.

Mtro., Universidad de Guadalajara

Profesor de asignatura en la Preparatoria Regional de Colotlán, Jalisco. Maestro en Tecnologías para el Aprendizaje. Área de Investigación: Tecnologías del aprendizaje.

References

Calero, A. (2017). Estrategias que desarrollan lectores autorregulados. Comprensión Lectora. https://comprension-lectora.org/desarrollo-del-pensamiento-estrategico-los-lectores/

Cassany, D. (2008). Prácticas letradas contemporáneas. Rios de Tinta.

Centro de Investigación en Política Pública (2023, 5 de diciembre). PISA 2022: Dos de cada tres estudiantes en México no alcanzan el nivel básico de aprendizajes en Matemáticas. Instituto Mexicano para la Competitividad https://imco.org.mx/pisa-2022-dos-de-cada-tres-estudiantes-en-mexico-no-alcanzan-el-nivel-basico-de-aprendizajes-en-matematicas/

Centro Universitario de Arte, Arquitectura y Diseño (2020, 25 de junio). Encuestan a estudiantes de UdeG para conocer sus hábitos de lectura. Universidad de Guadalajara. https://cuaad.udg.mx/?q=noticia/encuestan-estudiantes-de-udeg-para-conocer-sus-habitos-de-lectura

Corbetta, P. (2007). Metodología y técnicas de Investigación social. McGraw Hill-Interamericana de España.

Espinoza, E. E. (2019). Las variables y su operacionalización en la investigación educativa. Segunda parte. Revista Conrado, 15(69), 171-180. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conradoEudaldo

Hernández Sampieri, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación (6ª ed.). McGraw Hill.

Instituto de Información Estadística y Geográfica (2023). Norte. Diagnóstico de la Región. Agosto 2023. Instituto de Información Estadística y Geográfica, Gobierno del Estado de Jalisco. https://iieg.gob.mx/ns/wp-content/uploads/2023/08/Norte.pdf

Márquez, E. L. (2021, 23 de abril). Cuáles son los países que más leen en el mundo y en qué lugar está México. SoyNómada. https://www.soynomada.news/noticias/Cuales-son-los-paises-que-mas-leen-en-el-mundo-y-en-que-lugar-esta-Mexico-20210423-0008.html

Salazar, S. (2005). Claves para pensar la formación del hábito lector. Allpanchis, (66), 13-46. http://eprints.rclis.org/8551/1/habito_lector_salazar.pdf

Salazar, S. y Ponce, D. (1999). Hábitos de lectura. Biblios. Revista de Bibliotecnología y Ciencias de la Información, (2), 1-7. https://www.redalyc.org/pdf/161/16100203.pdf

Secretaría de Educación Jalisco (s. f.). Estadística educativa 2022. Indicadores Educativos. http://indicadoreseducativos.jalisco.gob.mx/publicaciones/Ini2022-2023/index.htm

Solé, I. (2009). Estrategias de lectura (21 ed.). GRAÓ.

Tamayo, M. (2003). El proceso de Investigación Científica (4ª ed.). Limusa.

Torres, O. (2023, 5 de diciembre). Resultados de la prueba PISA: México retrocede casi una década en materias. Expansión Política. https://politica.expansion.mx/mexico/2023/12/05/resultados-prueba-pisa-mexico

Published

2025-06-05

How to Cite

García Cruz, L. G. ., Ortega Carulo, D., & Sánchez Bobadilla, R. (2025). Reading Habits and Practices among High School Students in Northern Jalisco. Punto Cunorte, 11(20), e20266. https://doi.org/10.32870/punto.v11i20.266