Some thoughts about university education during and after the pandemic

The case of the Universidad Nacional de La Plata at Argentina

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/punto.v1i17.171

Keywords:

emergency remote education, distance education, teaching strategies, hybridations

Abstract

University education was forced, since the mandatory preventive social isolation, decreed because of the covid 19 pandemic, to completely interrupt its traditional face-to-face classes. We might wonder if this unexpected and unchosen situation became only a problem or also an opportunity. In this article we propose some clues to think about these alternatives, and we focus, especially, on the strategies that were built at the National University of La Plata, particularly on the plans and programs proposed by the Secretaría de Asuntos Académicos and the team of the Dirección General de Educación a Distancia y Tecnologías that depends on it, among which the Programa de Ayuda a la Educación a Distancia (paed) stands out. 

References

Bauman, Z., & Payás, D. (2013). Sobre la educación en un mundo líquido. Ediciones Paidós.

Barletta,C.; Martín, M.M. (2022) Ser estudiante a distancia: las tramas de una construcción. Ponencia 9° Seminario Internacional de Educación a Distancia. Red Universitaria de Educación a Distancia de Argentina (RUEDA). Mar del Plata 14 y 15 de noviembre.

Caruso, M.; Dussel, I. (2003) Introducción, en: La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar. Buenos Aires, Santillana. pp. 13-21.

Cullen, C. A. (2009). Entrañas éticas de la identidad docente. IcRJ Docencia

Da Porta, E. (2022) De lo imposible a “lo inédito viable”. En Acevedo, P., Andrada, S., Bermúdez, S., Bosio, M. T., Britos, V., Brusco, V. & Yeremián, G. ¿Cómo enseñamos y qué aprendimos en tiempos de pandemia?: relatos de experiencias docentes y aportes para seguir pensando los actuales escenarios educativos universitarios. Disponible en https://sociales.unc.edu.ar/content/c-mo-ense-amos-y-qu-aprendimos-en-tiempos-de-pandemia

González, A., Martín, M. M., Barletta, C., & Esnaola, F. (2022). Análisis de las acciones en educación digital desarrolladas en la Universidad Nacional de la Plata. Programa de apoyo a la educación a distancia ante la pandemia COVID19. Revista Iberoamericana De Tecnología En Educación Y Educación En Tecnología, (32), e8. https://doi.org/10.24215/18509959.32.e8

Guitert, M., & Romeu, T. (2019). Estrategias para la docencia en línea. Universitat Oberta de Catalunya. FUOC. Disponible en https://core.ac.uk/download/pdf/288436669.pdf

Martín, M. (2021). Docencias AC/DC (Antes y Después del Coronavirus). Política universitaria, 5 (7-8), 60- 62. En Memoria Académica. Disponible en: https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.13124/pr.13124.pdf

Martín, Mercedes (2021). Clase N° 1: La evaluación de los aprendizajes: una etapa del proceso de enseñanza. Módulo Evaluación y Calidad. Maestría en Procesos Educativos mediados por Tecnologías. Córdoba: Centro de Estudios Avanzados, Universidad Nacional de Córdoba.

Relevamiento sobre condiciones y medio ambiente de trabajo en contexto de ASPO en la UNLP (2020) Centro de Estudios en Trabajo y Universidad. Secretaría de Formación. ADULP. Disponible en https://www.adulp.org.ar/documentos/2020/informe_completo_adulp.pdf

Stolkiner, A. (2013). Medicalización de la vida, sufrimiento subjetivo y prácticas en salud mental En Lerner, H. (Comp.). Los sufrimientos. 10 psicoanalistas. 10 enfoques. Editorial: Psicolibro. Colección 3FUNDEP: Buenos Aires.

UNLP, UBA, UNM UNVM. (2021) Seguimos conectados Actualidad Universitaria. Consejo Interuniversitario Nacional. Año XX (91)

Published

2023-07-01

How to Cite

Martín, M. M. (2023). Some thoughts about university education during and after the pandemic: The case of the Universidad Nacional de La Plata at Argentina. Punto Cunorte, 1(17), 43–63. https://doi.org/10.32870/punto.v1i17.171