Towards the decolonization of teacher education at the Escuela Normal Bilingüe Intercultural de Oaxaca

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/punto.v1i19.205

Keywords:

cultural diversity, intercultural education, identity, community education, teacher qualifications

Abstract

The article analyzes teacher training at the Escuela Normal Bilingüe e Intercultural de Oaxaca. The educational model of the institution combines the intercultural approach with everyday practices, thus aiming to train indigenous professionals who revolutionize pedagogical practices. In its findings, this ethnographic-collaborative study shows how the teacher training center prepares young people for cultural and linguistic revival. These individuals become intercultural community brokers who join the struggle for decolonization. 

 

Author Biography

Roberto Hernández Vásquez, Universidad Veracruzana, Instituto de Investigaciones en Educación

Nació y vive en una comunidad Zapoteca de la sierra sur del Estado de Oaxaca. Estudió la Licenciatura en Educación Intercultural Comunitaria en la Unidad de Estudios Superiores de Alotepec (UESA) y la Maestría en Acción Social en Contextos Globales en la Universidad Autónoma Benito Juárez de Oaxaca (UABJO); actualmente es estudiante del Doctorado en Investigación Educativa en la Universidad Veracruzana (UV).

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Published

2024-07-01

How to Cite

Hernández Vásquez, R. ., & Mateos Cortés, L. S. (2024). Towards the decolonization of teacher education at the Escuela Normal Bilingüe Intercultural de Oaxaca. Punto Cunorte, 1(19), 35–59. https://doi.org/10.32870/punto.v1i19.205