Processes of appropriation of information and communication technologies: between concepts and particularities.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32870/punto.v1i20.223

Keywords:

Technological appropriation, ICT, Technology, Education

Abstract

The main objective of this paper is to deepen the conceptual reflections and approaches related to the processes of appropriation of information and communication technologies to establish a critical view of its implementation in educational training spaces. To this end, empirical experiences are integrated, by hand of selected authors from the vast academic production with the purpose of serving as conceptual/ methodological support. It is always sought to underline the points of inflection and contrast between the imaginaries that are anchored to the appropriation of technology in the face of the multiplicity of realities of the Mexican context. 

Author Biographies

Laura Haydeé Cortés del Real, Universidad de Guadalajara

Maestra en Tecnologías para el Aprendizaje por la Universidad de Guadalajara. Profesora de Tecnologías y Prácticas en Tecnologías para la formación docente en la Licenciatura en Educación en el Centro Universitario del Norte de la Universidad de Guadalajara. 

Guillermo Aguilar Herver, Universidad de Guadalajara

Doctor en Educación (Universidad Virtual). Profesor de Tiempo Completo, Centro Universitario del Norte, Universidad de Guadalajara, Colotlán, Jalisco 

References

Arroyo F., E. (2006). Software educativo y colaborativo para el aprendizaje de la asignatura Tecnología Didáctica I. Omnia, 12(3), 109-122. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/737/73712305.pdf

Catadi, Z. (2000). Las teorías educativas y el diseño de software educativo. Obtenido de https://sedici.unlp.edu.ar/bitstream/handle/10915/4055/1__Las_teor%C3%ADas_educativas_y_el_dise%C3%B1o_de_software_educativo.pdf?sequence=5&isAllowed=y

Celaya Ramírez, R., Lozano Martínez, F., & Ramírez Montoya, M. S. (2010). Apropiación tecnológica en profesores que incorporan recursos educativos abiertos en educación media superior. Revista mexicana de investigación educativa, 15(45), 487-513. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-66662010000200007

Cobo Romaní, C. (2008). Aprendizaje adaptable y apropiación tecnológica: Reflexiones prospectivas. (FLACSO, Editor) Obtenido de Docplayer: https://docplayer.es/17020126-Aprendizaje-adaptable-y-apropiacion-tecnologica-reflexiones-prospectivas.html

Dávila Rodríguez, L. P. (2020). Apropiación social del conocimiento científico y tecnológico. Un legado de sentidos. En trilogía en ciencia, tecnología sociedad. 12(22):127-147.

Espinoza García, C., & Fernández Batanero, J. (2014). Importancia del software estadístico en la enseñanza y aprendizaje en la Universidad de Carabobo (Venezuela). Aula de Encuentro, 1(16), 89-102. Obtenido de https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/ADE/article/view/1296

García Ávila, S. (julio-septiembre de 2017). Alfabetización digital. Razón y palabra, 21(98), 66-81. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/1995/199553113006.pdf

George Reyes, C. E. (2020). Alfabetización y alfabetización digital. Transdigital, 1(1), 1-17. doi: https://doi.org/10.56162/transdigital15

Gómez-Zermeño, M., Guacaneme-Mahecha , M., & Zambrano-Izquierdo, D. (2016). Apropiación tecnológica de los profesores: el uso de recursos educativos abiertos. Educación y Educadores, 19(1), 105-117. Obtenido de https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=83445564006

González Maldonado, E. C. (2011). Porque el instinto y los libros no son suficientes... SPSS una herramienta de software para el aprendizaje de la estadística". (Tesis de Licenciatura). Ciudad de México, México, México: Universidad Nacional Autonóma de México. Obtenido de Repositorio UNAM: https://repositorio.unam.mx/contenidos/411050

Gutiérrez, E., & Quiroz, R. (enero-marzo de 2007). Usos y formas de apropiación del video en una secundaria incorporada al proyecto SEC XXI. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 12(33), 337-358. Obtenido de https://www.scielo.org.mx/pdf/rmie/v12n32/1405-6666-rmie-12-32-337.pdf

Hooper, S., & Rieber, L. (1995). Teaching with Technology. En A. Omstein, Teaching: Theory into practice (págs. 154-170). Needham heights: M. A.: Allyn and Bacon.

Lizarazo Gomez, S. M. (Octubre de 2014). Desarrollo de la apropiación tecnológica con recursos educativos abiertos para el aprendizaje de educación básica primaria rural. Obtenido de Repositorio Tec de Monterrey: https://repositorio.tec.mx/ortec/bitstream/handle/11285/578210/Tesis%20de%20grado.%20Sandra%20Milen

Lizcano-Jaramillo, P. A., & Camacho-Cogollo, J. E. (21 de septiembre de 2019). Evaluación de Tecnologías en Salud: Un enfoque hospitalario para la incorporación de Dispositivos Médicos. Revista Mexicana de Ingeniería Biomédica, 40(3), 1-8. doi:https://doi.org/10.17488/RMIB.40.3.10

Márquez Cundú, J. S., & Márquez Pelays, G. (2018). Software educativo o recurso educativo. Varona. Revista Científico Metodológica, 1-6. Obtenido de http://scielo.sld.cu/pdf/vrcm/n67/1992-8238-vrcm-67-e13.pdf

Matamala, C. (2018). Desarrollo de alfabetización digital ¿Cuáles son las estrategias de los profesores para enseñar habilidades de información? Perfiles educativos, 40(162), 68-85. Obtenido de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S018526982018000400068&lng=es&tlng=es.

McAnally-Salas, L., Navarro Hernández, M. d., & Rodríguez Lares, J. J. (2006). La integración de la tecnología educativa como alternativa para ampliar la cobertura en la educación superior. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 11(28), 11-30. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/140/14002803.pdf

Navarro Huaringa, A. H., Raggio Ramirez, G. d., Ruiz Bringas, H. W., & Grados Zavala, E. (2022). Software educativo en el aprendizaje de los estudiantes universitarios. Horizontes, 6(25), 1375–1385. doi:https://doi.org/10.33996/revistahorizontes.v6i25.419

Neüman M. I. (2008). Construcción de la categoría “apropiación social”. En QUORUM ACADÉMICO. 2(5):67-98.

Overdijk, M., & Van Diggelen, W. (1-2 de Octubre de 2006). Technology Appropriation in Face-to-Face Collaborative Learning. First European Conference on Technology Enhanced Learning, 89-96. Obtenido de http://ftp.informatik.rwth-aachen.de/Publications/CEUR-WS/Vol-213/paper17.pdf

UNESCO. (2018). La organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. Obtenido de Un marco global para medir la alfabetización digital: https://world-education-blog.org/es/2018/03/21/un-marco-global-para-medir-la-alfabetizacion-digital/

Published

2025-01-01

How to Cite

Cortés del Real, L. H., & Aguilar Herver, G. (2025). Processes of appropriation of information and communication technologies: between concepts and particularities. Punto Cunorte, 1(20), 117–138. https://doi.org/10.32870/punto.v1i20.223